วันจันทร์ที่ 19 พฤษภาคม พ.ศ. 2557

รู้จักกับ Startup Weekend



รู้จักกับ Startup Weekend

ผมได้ไปงาน Startup Weekend Bangkok ที่ Pah Creative Space
( อ่านว่า ป๋ะ คีเอทีฟ สเปซ : ป๋ะ ภาษาเหนือ แปลว่า พบเจอกัน เช่น แล้วป๋ะกันใหม่เน้อ เจ้า... อะไรทำนองนี้ )

ผมอยู่เชียงใหม่ แต่ไม่ใช่คนเชียงใหม่ ก็มาจาก กทม นะครับ
แต่งาน Startup Weekend น่าสนใจ เพราะมีเพื่อนที่เคยเรียนที่ USA บอกว่า งาน Startup Weekend ที่โน้นดังมาก มี Startup weekend ที่เมืองต่างๆ เยอะ

ข้อมูล : http://startupweekend.org/
สโลแกน คือ No talk , All Action  อย่าพูดมาก ลุยกันเลย

ดูข้อมูลแล้วเลยตัดสินไป ( อย่าพูดมาก ลุยกันเลย ตามสโลแกน )
เลยได้ ทดลองสายการบิน ต้นทุนต่ำ LionAir

ตามกำหนดการ จะเริ่ม เย็นวันศุกร์ แล้วเสาร์ ต่อวันอาทิตย์ และ ก็จะมี Party เย็นวันอาทิตย์
รวม 3 วัน  Day 1 ,Day 2, Day 3

กำหนดการต่างๆ ที่เขาส่ง email มาให้เป็น ภาษาอังกฤษ ทั้งนั้นเลย รู้สึกเริ่มจะ อินเตอร์ ละ
ลองพยายาม แปลกันเอง ละกันนะครับ

A Message from Startup Weekend Bangkok:

Last minute FAQ:

Hello from SWBKK Team! We have been getting a lot of questions lately so we like to answer a few question before the big day tomorrow!

Does my idea need to be a creative/designer to lead a team at Startup Weekend Bangkok or do we need to build a product for the creative/design industries?

Not at all! Although we like to highlight Thailand's creative and design talent and give every designers a chance to lead and show your skills and talent and be a greater part of the event, treat this like any Startup Weekend.

Do I need to sleep over or bring sleeping bags?

For this year, you are NOT required to sleep over at PAH Creative Space. However, HUBBA Coworking Space (www.hubbathailand.com) is opened 24/7 on Friday, March 29 and Saturday, March 30. You can bring sleeping bags and shower at HUBBA but sleeping bags must be kept and everyone must be back at PAH Creative Space before 9 am.


Should I drive my car and where to park?

 We recommend for you NOT to drive your car to PAH Creative Space due to limited parking facilities. Please see map for where to park your car and since this is street parking, please do not keep valuables in the car (we cannot be responsible for anything that happens to your car!)





Where can I go to work after PAH Creative Space is closed?

HUBBA Coworking Space is across the street (opened 24/7 on Friday and Saturday night) and your same internet account works at HUBBA as well.


Can I pitch something that I've already been working on?

No. However, well researched and vetted ideas are welcomed!


Can I pitch two ideas?

No pick your favorite.


What if my ideas isn't selected?

Join another team. Remember, it's not about the idea.


Can I still work on my idea if it is not selected?

Yes, ONLY IF you have at least one other person on your team.


Can I use any pitch props, slides etc. when pitching?
Props are ok, slides are not. Remember, it's quick so rehearse a lot tonight!


Will beer be served at the event and is there an after party on Sunday?
Yes! But only Friday night, late night Saturday and Sunday during the after party (don't forget to prepare to drink a lot and stay up very late on Sunday)
 
IMPORTANT! To better prepare you for the event, read this blog post "10 Tips on How to Rock a Startup Weekend Event: http://bit.ly/swbkktips" and here is what to expect on Friday night!

เกี่ยวกับ การเสนอ idea ( Pitch ) ใครมี idea ที่จะทำ Startup ก็นำมาเสนอ
ถ้านำเสนอไม่ผ่าน ก็สามารถ ร่วมกับ idea ที่ผ่านได้ นะครับ


การเดินทาง
จากสนามบินดอนเมือง มา BTS หมอชิต ต่อรถไฟฟ้า BTS ลงสถานี เอกมัย เดินเข้าซอย สุขุมวิท 63 หรือ ซอยเอกมัย



เริ่มลงทะเบียนกัน
ภาพ จาก Startup Weekend Bangkok facebook





ฝรั่ง ดูจะน้อยกว่า คนไทย หน่อยนะครับ
แต่บางคน ก็เป็น เอเซีย สิงคโปร์ ,ญี่ปุ่น นึกว่าคนไทย แต่ พูดไทยไม่ได้
( ในรูป ข้างบน มีสาวญี่ปุ่น ด้วยนะ )

เริ่มลุยกัน
ผู้จัดงาน อธิบายรายละเอียดต่างๆ


รายละเอียด การเสนอ idea

Pitches
Pitches on Friday night will be in a "pitch-fire" format, which means you will have just 60 seconds to get the audience interested in your idea. You will have no slides or props -just your voice. You won't have time to go over features, so just focus on the core of the idea and make your enthusiasm contagious. Here is the format for pitches that we recommend:
·         Who are you and what is your background? (5-10 Seconds)
·         What is the problem that your product is solving? Or, begin with a story (10-20 Seconds)
·         Explain the product and how it solves the problem (10-20 seconds)
·         Who do you need on your team (a developer, marketing, designer?) (5-10 seconds)
·         Finally, make up a name for your startup so the facilitator can give it a title

ก่อนการ Pitch ทำกิจกรรม กันก่อน






เริ่ม Pitch in 60 sec



ตอนแรก ผมก็ไม่ค่อยกล้า จะออกไป pitch เพื่อนำเสนอ เพราะต้อง ภาษาอังกฤษ
แต่ คิดไปคิดมา ลองดูสักหน่อยละกันนะ ไหนๆ ก็มาละ
เลยทำ สคริป เตรียมเสนอ ลองดูละกัน

น่าจะ pitch กัน 30 - 40 idea แล้วจะให้ แต่ละคน vote ให้คะแนน 

ส่วนมาก็ pitch เป็น ภาษาอังกฤษ
แต่ ก็มีขอ pitch เป็น ภาษาไทย ก็มี แล้ว พิธีกร ผู้จัดจะแปล เป็น อังกฤษอีกที นะ

Voting & Forming Teams
After pitches, you will have more time to mingle. If you pitched an idea, this is your time to start recruiting others that may be interested in your idea. If you did not pitch, or if you are having trouble finding others to join your team, use this time to seek out those that pitched other ideas that you found interesting.
Next, the crowd votes on their favorite pitches.This is simply a way to encourage quick team forming. This is by no means an exclusive process and if you pitched an idea and it is not voted as one of the top ideas, you are more than welcome to work on it if you find some other people who want to work on the idea with you. From there we will form teams and these are the startup ideas that will be worked on over the weekend.

เริ่ม VOTE กันละ 
คนที่เสนอ idea ก็จะมี ชื่อ idea แล้วแต่ละคน จะมี 3 คะแนน ( 3 กระดาษ Post-it ) ลงคะแนน ตามชอบใจ
สามารถ สอบถามเพิ่มเติม จาก เจ้าของ idea ได้

ส่วน idea ของผม ได้มาไม่กี่คะแนน เป็นเพราะ pitch ไม่ค่อยเข้าใจละมั้ง




คัดเลือก 8 ทีม ที่ได้คะแนนสูงสุด
ส่วน เจ้าของ idea ที่ไม่ได้รับเลือก ก็ต้องไปร่วม กับ idea ที่ผ่าน  จัดตั้งเป็นทีมงานขึ้นมา



แต่ละทีม ก้เริ่มประชุม ดำเนินงานกัน เลย




ส่วนผม ได้เข้าร่วมกับทีม Condom Fairy
ในทีม มี 9 คน  ( ชาย 7 หญิง 2 )
ฺBusiness / Marketing  5 คน
Graphic Design    3 คน
Developer คนเดียว คือ ผมเอง

ทำงานกันต่อ ที่ pah Space ได้ถึง 4 ทุ่ม
แล้ว ไปอยู่ได้ทั้งคืน ที่ HUBBA เดินไปนิดเดียว ก็ถึง
บางคนก็นอนที่ HUBBA เลย คนที่อยู่ กทม ก็กลับบ้าน

ทีมผม ก็ประชุมงาน กันเกือบ ตี1  ก็แยกย้ายกันกลับ ไม่มีใครค้างที่ HUBBA
จบ Day 1


Day 2 

ส่วนวันที่ 2 วันที่ 3 เป็นยังไงนั้น ต้องมาพิสูจน์เองในงานครั้งต่อๆ ไป
ดูเพิ่มเติมได้ที่...

FaceBook
https://www.facebook.com/startupweekendbangkok

WebSite
http://bangkok.startupweekend.org/

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น